![]() Het is waarschijnlijk een groot cliché dat we in tijden van grote veranderingen leven. Misschien merken we gewoon niet alle dingen die niet veranderd zijn. De wereldbekende auteur op gebied van management, Henry Mintzberg, zegt: “You can’t manage change without managing continuity. Change without continuity is anarchy.” Het lijkt me een goed idee om dit even in perspectief te zetten, en daarom deel ik hier een uittreksel uit het magazine Scientific American: “It is not too much to say ... that more has been done, richer and more prolific discoveries have been made, grandeur achievements have been realized, in the course of the 50 years of our own lifetime than in all the previous lifetime of the race. It is in the three momentous matters of light, locomotion and communication that the progress effected in this generation contrasts surprisingly with the aggregate of the progress effected in all generations put together since the earliest dawn of authentic history.” Dit werd gepubliceerd in het magazine Scientific American in 1867, dus zo’n 145 jaar geleden! Braindrums kan uw organizatie ondersteunen bij Change Management. Contacteer ons voor meer info.
0 Comments
![]() Open en gesloten onzin We kennen allemaal wel uit een of andere opleiding het concept van open en gesloten vragen. Daarbij hoort meestal ook de uitspraak dat open vragen de goede vragen zijn, en gesloten vragen de slechte. Dit is natuurlijk onzin. Even ter herinnering, op gesloten vragen kan je enkel ja, nee of een afgelijnd antwoord geven. Bij open vragen geef je jouw gesprekspartner de ruimte om te antwoorden. Binnen NLP kennen velen al de Meta model vragen die we kunnen stellen wanneer onze gesprekspartner in een beschrijving informatie weglaat, vervormd of veralgemeend: Wie zegt dat? Hoe weet je dat? ... We kennen ook directe en indirecte vragen. Alle hierboven gestelde vragen zijn directe vragen. Bij een indirecte vraag is de echte vraag “verborgen” in een bewering of in een andere vraag: Ik vraag me af hoeveel mensen hier werken. Weet je soms hoe laat het is? In dit artikel zijn we geïnteresseerd in een andere manier om vragen in categorieën onder te brengen, namelijk: Informatie-vragen Doe-vragen Suggestie-vragen Proces-vragen Informatie-vragen stel je omdat jouw gesprekspartner informatie al heeft die jij wil kennen. Met andere woorden, de enige die voordeel heeft aan deze vraag en het antwoord ben jij. Voorbeelden zijn: Hoe oud ben jij? Hoeveel mensen werken er hier? Doe-vragen zijn vragen die jouw gesprekspartner aanzetten om iets te doen. Dit kan in jouw voordeel zijn, maar ook in het voordeel van jouw gesprekspartner, of van beiden. Kun je jouw auto even verplaatsen? Ik ben benieuwd of je dit volgende raadsel kunt oplossen. Suggestie-vragen bevatten één of meerdere vooronderstelling, die je dus voor waar dient aan te nemen om de vraag te kunnen begrijpen. Wilde jij niet met mij praten? Ik vraag me af of je hier niet een beetje onrechtvaardig bent. Proces-vragen De interessante vragen voor dit artikel zijn de proces-vragen. Bij deze vragen ben je niet noodzakelijk geïnteresseerd in het antwoord op de vraag, maar wel in de activiteit van het beantwoorden van de vraag. De bedoeling van dit type vragen is immers dat ze jouw gesprekspartner in gedachten door een proces laten lopen. Hoe weet je wanneer je een nieuwe werknemer wil aanwerven? Wat heb je nodig om te beslissen welke auto je wil kopen? Hoe ga je jouw medewerkers helpen om deze overstap te maken? Dit type vragen is ideaal in coaching situaties waar het niet jouw taak is om antwoorden te geven, maar wel om jouw gesprekspartner te ondersteunen om zelf antwoorden te vinden. De vraag geeft natuurlijk wel de richting aan waar jouw gesprekspartner gaat zoeken, maar het is jouw gesprekspartner die door het proces moet lopen om antwoorden voor zichzelf te vinden. Wil je meer weten over deze en andere coaching technieken .. kom dan naar één van onze gratis infoavonden. |
AuteurChange manager, executive coach en trainer. Archives
February 2017
Categories
All
|